A Paște Fericit

Înscrisă de: Daniela Ursu
A     Paște     Fericit
Data publicării: : 17 Apr 2011, vizualizări:: 1570
Localizare geografica: România, Muntii CEAHLAU, Varful Toaca
Album (slideshow): Monografii
Descriere: Am călătorit împreună aproape un veac prin Ceahlăul drag nouă, pe când poienile-i erau vaste și pline de stâne, pe când Piatra cu Apă era doar o poliță golașă numită Piatra cu Apă, pe Polițele cu Crini pline de zadă pe care zburdau mioarele până în buza prăpăstiilor de deasupra Fundului Ghedeon și unde păstorii se odihneau doinind și privind spre satele natale, pe când platoul era o întindere aproape lină și fără jnepeni, pe când Ocolașele nu erau vârfuri, ci doar niște ocoale pe care pășunau și pe unde își mânau ciobanii oile, încât și astăzi, neobosiți, încă ne-am dori să știm cum arăta acest munte, nu numai la jumătatea în secolul XX sau pe la sfârșitul secolului XIX, ci și mai înainte. (Nu sunt o specialistă în domeniu, dar cred că prezența lacului de acumulare o avut o influență anume asupra transformărilor suportate în ultimele decenii de acest munte). Despre existența celor două lacuri pe terasa superioară a Ceahlăului astăzi nu mai știe nimeni nimic… O referire la prezența lor a fost făcută de preotul arheolog C-tin Matasă în volumul "Palatul Cnejilor", Ed. Cartea Românească, București 1935, pag. 9, unde cita dintr-un hrisov de la 1641 a lui Vasile Lupu "Am miluit pe călugării de la Sfânta mănăstire Pionul care s’a chemat mai înainte schitul lui Silvestru a lor drept hotar și s’a hotărât cu semne începând din malul Bistriței […] până la obârșia Răpciuniței tot în sus, pe deasupra Fântânelelor prin Panghia în sus în vârful Ceahlăului într’un lac, din lac prin ocolașele Ceahlăului drept în turnul Budului […] ” Mult mai târziu, după 13 ani de studii aprofundate și în teren, un alt cercetător își nota în însemnările sale: "Prin tasare nivală, la nord de Bâtca lui Ghedeon, s-au format în depozitele eluviale două microdepresiuni care au funcționat ca lacuri până acum 400-500 de ani. (Perimetrul celui de al doilea lac a fost descoperit și delimitat prin sondaje)." - după cum reiese și din schița pe care a întocmit-o în anul 1973. Transhumanță în Ceahlău, foto: Constantin Panaite - 1984, scanare: Ionuț Panaite, prelucrare foto și creare colaj: Daniela.
Daniela Ursu - Galeria personală
Bookmark and Share
Galeria Foto Alpinet
Claudiu-Mircea Birliba Claudiu-Mircea Birliba, Joi, 21 Apr 2011, 23:18

Lacurile au disparut, in anii '50 nu existau sau cel putin o sursa demna de incredere imi povestea ca la coborararea de pe Ocolasul Mare pe Batca lui Ghedeon prin 1957 mai exact nu era urma de lac sau de vreo balta, jnepeni insa erau pe Ocolasul Mare destul de multi, pana spre cabana Dochia. Cam din zona cabanei Dochia, pe Lespezi si pana la Meteo nu preau erau jnepeni.
Si totusi exista o mica balta, aproape de Ocolase dar care nu poate fi numit lac, undeva unde se aduna apa.

Daniela Ursu Daniela Ursu, Joi, 28 Apr 2011, 21:50

Așa e, dinspre Dochia până la Toaca nu erau jnepeni. Prin anii ’80 au circulat câteva cărți poștale cu aceste locații, cărarea era lată și bine conturată, dar nici urmă de jnepeni.
Domnul Panaite spunea că exista ceva între Ocolaș și Bâtca Ghedeon, "aproape de izvorul de pe lângă bâtcă", dar tot cam la dimensiunile unei bălți, unde se opreau ciobanii și se adăpau oile, dar care, tot din explicațiile domniei sale, ori a secat ori din care rădăcinile jnepenișului pe-atunci în expansiune s-au alimentat însetate. Eu până la izvorul acestui izvor nu am ajuns, în sensul că nu l-am identificat și localizat cu precizie, dar plimbându-mă prin acele părți, am traversat / parcurs o zonă în care terenul era foarte moale, mustea de apă cam ca în Poiana Vesuri, deși nu era sezonul ploios.

Mulțumesc pentru comentariu. Este una din cele mai dragi mie imagini mai vechi. Poate pentru că nu am amintiri legate de întâlniri cu atâtea mioare… Pășteau fericite! - cel puțin așa văd și simt eu privind fotografia.
Domnul să le dea poieni de Lumină și lor - merită să-i amintim: Moș Cerbu "primul care a încropit un fel de bordei cu pereți din piatră pe la 1880"; ciobanul V. Chirilă, "om la 88 de ani în 1958"; baciul Udrea întâlnit de Vasile Alecsandri "la o stâncă", ciobanul Dumitru Savu din satul Izvorul Alb, "cunoscătorul versantului estic al Ceahlăului", ciobanul Dragomir Găină din satul Ceahlău, "cel mai bun cunoscător al versantului nord-vestic și sudic, umblând cu oile de la 14 ani până la 83 de ani, Dumitru Butunoi, I. Chirilă, D. Paleu, Gh. Budacă, N. Ciubotaru și nu în ultimul rând, ciobanii care au dat numele celor trei (din șase) Polițe Cu Crini, Pârhan, Cozma și Prună.

Claudiu-Mircea Birliba Claudiu-Mircea Birliba, Vineri, 29 Apr 2011, 10:40

Hristos a inviat!
Sa-i amintim si pe Ilie Ciucanel (cu legenda Cununii zimbrului), pe Dandu Ion ce batut mult Piatra Sura si de la care ne-a ramas o legenda cu un haiduc, Balan pe numele lui, pe ciobanul Ion Calistru, pe Grigore Radutu zis a Cucului, sa ne amintim de tarla Oltenilor si de jgheabul lui Olteanau, neam de ciobani, probabil al fel ca neamul lui Marcoci, de jgheabul lui Marcoci si de vrednicul cioban Leon Marcoci care inca acum cativa ani mai traia si de alti ajutori de ciobani care inca mai traesc si azi si care ne asteapta cu povestile lor. Si pe multi altii care cu siguranta le-am intalnit numele printre stanci, printre resturile de stana. Toate astea le aflam din cartile regretatului doctor Iacomi fara de care nu puteam sa visam si sa reconstituim sentimental si la nivel de Inima trecutul Ceahlaului. Pentru ca Ceahlaul nostru atat de drag inseamna o Inima uriasa care bate si care ne asteapta sa-i simtim pulsul.

Daniela Ursu Daniela Ursu, Vineri, 29 Apr 2011, 11:16

Cu-Adevărat a Înviat!
Încă o dată mulțumiri pentru aducerile aminte.
O precizare deosebit de importantă: schița suprapusă peste fotografie nu aparține și nu a fost întocmită de dr. Iacomi.

De Dandu Ion nu știu prea multe. Zici că a bătut mult P. S.?
Hmm... Am avut și am trăit impresia că Piatra Sură este/a fost guvernată nu de un haiduc, ci de un șaman.

Claudiu-Mircea Birliba Claudiu-Mircea Birliba, Vineri, 29 Apr 2011, 11:30

Poate o fi fost vreun solomonar.:) Sa nu radem prea mult, vorba unui prieten: sa bem pentru solomonari!
Am mai auzit eu de la unu sau de la altul de solomonarii astia dar m-am pus bine cu ei, am papuci de-ai lor.:)

De Dandu Ion gasesti in cartea scrisa de dr Iacomi si de Sanda Nicolau, Ceahlaul in spiritualitatea romaneasca, Cluj Napoca 1955; eu am dedus ca a batut PiatraSura, atata timp cat se afla in Poiana Lacului pe Bistra si incepea la ceas de seara fiertul laptelui pentru cas si mai ales ca stia o legenda din Piatra Sura.

Daniela Ursu Daniela Ursu, Vineri, 29 Apr 2011, 11:36

Dacă Ion Dandu știa legenda și a transmis-o mai departe, la tine a ajuns? La mine nu!
Mulțumesc.:-)

Claudiu-Mircea Birliba Claudiu-Mircea Birliba, Vineri, 29 Apr 2011, 11:39

Citez din aceeasi lucrare amintita:
"Demult de tot, traia un haiduc aici pe Bistra, avand el culcusul cand in Piatra Sura, cand in Obcina Lacurilor. Ba mai ajungea si-n culmea Pangaratilor, incolo spre Gheorgheni. Era om tare voinic, urias de statura, avea o palma ca de urs si ca sa-i inspaimante pe cei ce cautau sa-l prinda, punea palma lui unsa cu gloduri sau cu var pe trunchiul copacilor in lungul cararilor strabatute de el si ortacii lui. Cand oamenii de prin sate vedeau palma aceea mare pe vreun brad sau pe o stanca, stiau ca Balan e prin imprejurimi"

Daniela Ursu Daniela Ursu, Luni, 2 Mai 2011, 9:16

Da, mi-aduc aminte că mi-ai pomenit cândva de o (povestire despre o) întâlnire cu un solomonar. Nu prea am adăugat-o atunci pe lista convicțiunilor și posibil ca mine, au ignorat-o și alții.
Am dat crezare legendelor, am acceptat toponimele, am strâns mărturii despre sihaștri, pustnici, am adunat nume și am comemorat păstorii.
M-am întrebat de ce despre aceste lacuri nu s-a vorbit și nu s-a amintit nimic. Oare pentru că nu erau suficiente dovezi sau numărul celor care știau despre ele era infinitezimal iar aceste persoane nu puteau fi considerate credibile și mărturiile lor verosimile?
S-a acceptat și s-a mers numai pe linia că Ceahlăul este un munte sacru și că vrăjitorii / solomonarii / șamanii n-au ce căuta printre cei sfinți? Despre Ceahlău s-a tot pomenit că a fost muntele vechilor daci, eu însămi am prezentat toponime de acest fel, iar cercetările arheologice din unele zone subalpine au confirmat complexe de locuire daco-gete și fragmente de ceramică lucrată manual.
Eugen Agrigoroaiei, definind casta lor ca fiind moștenire dacică, spune că solomonarii din tradiția folclorică sunt rezultatul unui "proces de zeificare a sacerdotului", el considerându-i pe aceștia niște „preoți initiați”. La fel, Traian Herseni crede că tagma solomonarilor ar proveni din ordinul monastic al dacilor, ktistai, deoarece locuiau "în locuri solitare, în păduri sau aproape de lacurile montane".
Dar cum lacurile au dispărut iar Wikipedia e pentru unii îndoielnică…

Daniela Ursu Daniela Ursu, Luni, 2 Mai 2011, 14:17

Ar rămâne de stabilit originea, oarecum neclară până acum, a toponimelor Lacuri/Lacurilor.

Profilul din schița inserată de mine este, conform punctelor cardinale, unul estic, deci cu vedere dinspre malul Bistriței, zonă centrală, a satelor, de ex. Buhalnița- Ruginești. Dar nu putem ști cu certitudine dacă din aceleași locuri se vedeau lacurile și acum 500 de ani. În partea opusă, extrema dreaptă și dincolo de sigla Alpinet și de Poienile Stânele/Stănile, întâlnim Obcina Lacurilor și numit de unii "Lacu" sau cum începe să fie trecut pe hărți, "pârâul Lacului". Numele acestuia este pârâul Cintelnic, afluent al Bistrei Mari, de la obârșie până la confluență el fiind limita vestică a P. N. Ceahlău.

Cum au ajuns aceste denumiri acolo e greu de precizat. Nu speculăm, ci căutăm adevăruri care ne îndreptățesc să ducem mai departe aceste toponime ori să le păstrăm intangibile.

Zona Lacurilor, bătută în lung și-n lat de mine, este împădurită, probabil așa a fost și la începutul sec. XX ținând cont de exploatările forestiere existente, ușor decopertată în partea NV a ei din pricina unor doborâturi cauzate de o zăpadă udă din februarie acum 4 ani, actualmente în refacere neasteptat de bună. Nici urmă de lacuri ori bălți! Terenul este pietros, nicidecum apos, pe care să mustească apă, iar toate pâraiele/apele curg și se scurg spre valea Bistrei (Mari).
"Opcina" desemna acea "culme, coamă a munților, care continua lanțul de munți de la un pisc la altul și pe care se putea umbla cu carul". Obcina noastră este învecinată și cu altele, dar imposibil de străbătut astăzi cu carul, ci numai cu TAF-ul - dar să nu dăm idei!

Tot de la Porucic, pag. 25 citire, "obcinǎ și obscinǎ" defineau "cumpena [sic!] apelor în munți și în regiunea dealurilor" - am citat.
Mă întreb dacă (nu așa încărcată de vegetație precum e azi) Obcina Lacurilor nu era cumva singurul punct, printre singurele zone cu deschidere, vedere sau belvedere spre cele două lacuri existente pe terasa superioară sau cu alte cuvinte spus, 'locul de unde se zăresc/văd/vedeau/luceau lacurile'.

Daniela Ursu Daniela Ursu, Miercuri, 11 Mai 2011, 16:05

O precizare în plus: Am folosit în descriere numele/cuvântul "Panghia" și nu Panaghia - nu este o eroare de tastare din partea-mi, ci am preluat identic și la fel după cum era scris și în citatul la care am făcut referirea.

Galeria Foto Alpinet
Autentifica-te sau inregistreaza-te pentru a inscrie comentarii
Comentarii înscrise de Daniela Ursu
 1-20 din 1657
  > [21-40] [41-60] [61-80] >>
FotografieComentariuData
Iovanu'
Daniel HumelnicuAdministrator Alpinet
O desfătare, Hume, felicitări!

P. S. O întrebare. Pet-uri nu fură deloc p-acolo?
31 Oct
Amurg de toamnă
Paul Pătrățanu
Se vede și Piatra Sură... Mă bucur că ai revenit!
30 Sep
Muntele Ciucaș
Emi CristeaAdministrator Alpinet
Mi-ați făcut un dor nebun de Ciucaș, cu pozele voastre... Și tu și tătăitza Teo...:-) Până ajung pe creste, nu-mi rămâne decât să mă mai urc pe nush ce bloc din Brașov să-l văz și să-l salut...
26 Aug
Răbufnire
Cosmin-Ovidiu Stan
Oliver, Buddha & Bonsai! Și ce se potrivește!
22 Aug
Cetatea și Plăieșii
Daniela Ursu
Mulțumesc. Mă bucur că place ochiului domniei tale.
Brâna dintre Cetățuie și Călugări, inaccesibilă și lipsită de interes până mai ieri, are acum o potecă bine conturată și bătută adesea de cei care poposesc la Camera Pătrată.
21 Aug
De vorbă cu solomonarii
Daniela Ursu
Ating. Sunt singură în această atingere.
21 Aug
Aleile zeilor
Daniela Ursu
Și într-o altă ordine de idei, pentru domnii admini: pe când ne vom desfăta privirea în Galeria Fotogeografica 2013?
28 Iun
Aleile zeilor
Daniela Ursu
Vă mulțumesc pentru comentarii!
De precizat că acea poiană nu este vizibilă de jos, nici de pe cărăruile spre creastă, ci probabil numai cățărat fiind pe stâncile cele mai înalte și cele mai periculoase - deopotrivă. Personal, nu am văzut-o. Voi încerca o "suprapunere" a unor aerofotografii cu hărțile de la începutul secolului XX.
Pe de altă parte, am solicitat d-lui Zaharia astfel de fotografii în speranța că voi vedea în ele, de sus, și înșiruirea de cascade ce delimitează la Nord și Sud Masivul Piatra Sură - cascade pe care le-am traversat în totalitate anul trecut, despre care sper că într-o bună zi voi scrie un articol, dar despre existența cărora nu au auzit nici nea Puiu nici cei ce promovează turismul montan în Neamț.
28 Iun
Ora 6 a.m.
Viorel Borteș
Foarte frumos, Viorel!
29 Mai
Absint și culoarea dulce a ochilor mei
Daniela Ursu
Din păcate, toate fotografiile primite au fost procesate înainte, astfel că unele au contrastul prea accentuat. Eu am intervenit asupra lor în anumite limite.
20 Mai
Absint și culoarea dulce a ochilor mei
Daniela Ursu
Da, Emi. Sunt realizate de dl. Puiu Zaharia dintr-un motodeltaplan și postate cu acordul domniei sale. Ideea mea era să pun denumirile tuturor stâncilor văzute din această perspectivă. De altfel, dintre câte aerofotografii cu Ceahlăul am văzut, fie din parapantă sau deltaplan, numai în galeria d-lui Zaharia am regăsit Piatra Sură, ceea ce mă interesa și cel mai mult.
20 Mai
Surpriza din miezul muntelui
Daniela Ursu
Hristos a înviat, mulțumesc pentru comentarii!
Încerc să am răbdare câteva zeci de ani, dar parcă nici degeaba nu pot să stau până atunci...
Ai dreptate. Și fără să-mi fi dat seama, realizez acum că mi-am schimbat involundar, dar la propriu, perspectiva: în multe ture în doream să ajung cât mai sus și tot mai sus, să aflu altitudinea (cât de cât) exactă, dacă e într-adevăr 1525 m cu trecută pe toate hărțile turistice sau dacă 1534 m după cum figura pe o altă categorie de hărți, pentru că-mi spuneam că 9 metri pot face diferența. Și uite că de ceva vreme mă tot atrag adâncurile ei...
Voi posta pentru tine câteva aerofotografii realizate de dl. Puiu Zaharia, ptr. care am primit acordul de a le publica pe Alpinet.

Referitor la această postare, fotografia de sus este realizată pe 1 mai 2012, iar cea de jos, în sept. 2011.
19 Mai
french sunset
Daniel HumelnicuAdministrator Alpinet
Minunat moment!
17 Mai
Și acuma pe unde o luăm?
Claudiu-Mircea Birliba
Eu mă gândeam la vestale în loc de scufițe...:-)
VESTÁLĂ, vestale, s. f. Preoteasă care întreținea focul sacru în templul zeiței Vesta; femeie virtuoasă.
Vestalele în număr de șase întrețineau focul sacru care se înnoia la 1 Martie în fiecare an. Dacă focul se stingea, pontificele biciuiau vestala vinovată...
29 Mar
Și acuma pe unde o luăm?
Claudiu-Mircea Birliba
Teribil Vestale!:) Ori e cocoțat mai sus ori e cocoțat mai jos...
http://alpinet.org/main/foto/showfoto_ro_item_109104.html

Felicitări pentru tură!
28 Mar
Încremenire
Claudiu-Mircea Birliba
Ai dreptate. Iar brâna aia e grozavă!
28 Mar
Poienile stanelor, stânelor și stănilelor
Daniela Ursu
Mulțumesc pentru interesul manifestat față de fotografii și continuarea conversațiilor.
E clar că excursioniștii au plecat/urcat din Durău spre Toaca via Cabana Fântânele. Au traversat platoul, au coborât spre Fântâna Mitropolitului, apoi (Bănui eu!) spre (fostul/primul) Jgheabul lui Vodă (”În fața noastră se deschide în coasta muntelui o adâncă spintecătură, care se aseamănă foarte mult cu Valea Cerbului din Bucegi. De-aici încolo nu mai e cărare”) Și pentru că ”ne lăsăm pe vale în codrul brăcuit de sub Piciorul șchiopului. Printre copaci trântiți, printre hârtoape și bolovani, scoborâm mereu, ca-n adâncul unei prăpăstii.” înclin să cred totuși că au trecut din Vodă-n Drumul Prințului, potecă străbătută la acea vreme (anul 1900) deși traseul Dochia-Piciorul Șchiop-Duruitoarea-Viezuri-Durău despre care se știe că a fost descris de Vlahuță, e omologat abia în 1936 și marcat cruce roșie pe fond alb, socotit fiind traseu istoric.

Desigur, Gardul Stânelor NU e sub nicio formă Gardul Stănilelor. Conform descrierii, pare mai degrabă Gardul Panaghiei, așa cum spune și Titus.
28 Mar
Zbor deasupra unui Munte sfânt
Daniela Ursu
Mulțumiri! Ar mai fi fost multe de adăugat, dar se încărca fotografia: în partea de sus - Piatra cu Cerdac, Piatra Ciobanului, spre dreapta - Polițele cu Crini, jos - Bâtca Neagră.
Denumirile suferă modificări și ele. Pe Google Maps, Stănilele Mari pe care le știam noi de-i viață sunt ”Tronurile Zeilor”...
28 Mar
Încremenire
Claudiu-Mircea Birliba
Bun unghiul... Știi că era menționat prin toponime și Turnul Stancăi. Acum se vede de ce.
28 Mar
Și acuma pe unde o luăm?
Claudiu-Mircea Birliba
Faină pespectiva!
Vestale?
28 Mar
Comentarii înscrise de Daniela Ursu
 1-20 din 1657
  > [21-40] [41-60] [61-80] >>
©Proiectul Alpinet 1999 - 2020