Alpinet Hărți Montane Ghid Turistic Cluburi Montane IIC Salvamont
   Caută      site găzduit gratuit de Alpinet.org - ghidul tău montan
Custura Sărății : Știri

Custura Sărății - Duminică, 25 Aug 2002, 3:48, vizitată de 1511 ori

Nu am convingerea ca aceasta este o stire, dar as avea totusi de propus un subiect pe care l-am mai citit si din alte surse, tocmai in ideea ca repetarea la nesfârșit a unui lucru sau idee va duce în cele din urmă la găsirea unei soluții.
Despre ce este vorba? Ei bine, este vorba despre mult prea frumoasa Custură a Sărății din Făgăraș, care deși este un traseu absolut senzațional, nu este câtuși de puțin asigurat, nici măcar cu un lanț amărât, fapt care pune în pericol viețile începătorilor care, neștiind la ce să se aștepte, se avântă pe acolo.
Am văzut chiar săptămâna trecută un grup de cehi care mai-mai că începeau să plângă în mijlocul unui pasaj destul de tare. Spuneți și voi ce-i de făcut?
Fătulescu Octavian

Comentarii
Cătălin Olteanu Cătălin OlteanuAdministrator Alpinet , Duminică, 25 Aug 2002, 8:14

Prin mai toate ghidurile se precizează explicit faptul că parcurgerea Custurii reprezintă un traseu dificil, că nu este recomandat decăt turiștilor cu experiență etc. Problema ar fi documentarea (lipsa ei) înainte de plecarea la munte.

Fără foto bob ivan, Duminică, 25 Aug 2002, 8:30

De acord cu Catalin: o minima informare ar trebui sa fie facuta inainte de plecarea in tura. Rezolvarea ar trebui sa vina de Ministerul Turismului, dar astea-s basme. Din pacate lipsa de fonduri a facut ca Salvamontul Sibiu sa fie integrat in structura Prefecturii (asa era cel putin acu vreo 2-3 ani), asa ca slabe sanse de imbunatatire a Custurii.

Cătălin Olteanu Cătălin OlteanuAdministrator Alpinet , Duminică, 25 Aug 2002, 8:37

Personal, mi-aș dori ca, cel puțin pe Custura Sărății, lucrurile să nu se schimbe prea tare. Există variante de ocolire ale traseului (cel mai simplu - prin Căldarea Sărății). Muntele (în special traseul ăsta) își pierde mult din farmec dacă este prea încorsetat (ca termen de comparație - gândiți-vă cum arată traseul turistic Jepii Mici, în partea superioară - unde numărul lanțurilor depășește - poate justificat, în cazul Bucegilor - limitele decenței).

Ioan Tătaru Ioan Tătaru, Duminică, 25 Aug 2002, 15:05

Mah , io am fost anul asta pe acolo si in gaska erau si catziva cu o experienta mai .... subreda in materie de munte (doua dintre fete) . Dar tre' sa spun ca nu au fost probleme mari cu ele . Se intzelege ca restul aveau ceva experienta si Custura nu a prezentat mari probleme.:-D . Cu toate astea am "cules" doi Olandezi/Belgieni (nu mai tin minte exact) care aveau rucsacii cam mari si posibilitatile fizice ... cam la limita :-( . Adevarul e ca astia ar fi ajuns pe prima pagina a ziarelor daca nu se scutura putin de ei . I-am intrebat: nu stiati ca e periculos pe aici ? Mi-au aratat harta din revista Muntii Carpati , si revista aferenta, care prezinta in toata maretia hartile si dimensiunile a n'spe lacuri glaciare din Fagarasi (ca parca astea nu se modifica in functie de cantitatea de precipitatii :x) . Dar asta e deja OT .

Ioan Tătaru Ioan Tătaru, Duminică, 25 Aug 2002, 15:07

Sa nu uit :
Cred ca si administratorii sunt de acord cu mine ca mesajul original ar fi fost mai potrivit de trimis pe forum.alpinet.org !!!

Titus Hen Titus Hen, Luni, 26 Aug 2002, 6:07

Nu cred ca trebuie pus ceva echipari suplimentare pe Custura Saratii si in general prin munti. Fiecare trebuie sa-si aleaga traseul in functie de experienta.
Ce ati spune de trepte sapate ca sa se poata merge si in pantofi cu toc?:-D A mai fost o discutie pe tema asta pe lista, atunci cind s-a pus un lantz spre Poiana Inchisa (parca) din PC, de catre o asociatie de turism "binevoitoare", pt a usura accesul in zona.

In mod normal trebuie sa te documentezi cind iti planifici tura. Pentru cei care nu au chef sau din diverse motive nu au date corecte despre traseu cred ca se pot instala niste tablite de avertisment, traduse si in 2-3 limbi mai folosite pe la noi. Ceva de genul "traseu periculos accesibil doar turistilor avansati". Cine le ignora, sa fie sanatos!

Asta nu cred ca ar necesita cine stie ce fonduri. Se pot folosi stilpii existenti, asa ca doar o tablita scrisa + un colier + 2 suruburi + 2 piulite + o deplasare in zona, nu cred ca ar saraci fondurile Prefecturii sau mai stiu eu carui Consiliu judetean.

Fără foto Gabriel Colea, Luni, 26 Aug 2002, 7:45

Si eu sunt de acord cu Titus: inainte de intrarea in Custura sa se specifice variantele de ocolire a acesteia. Cine le ignora...sa fie sanatos!

Daniel Humelnicu Daniel HumelnicuAdministrator Alpinet , Luni, 26 Aug 2002, 8:35

Hehehe... Custura, n-am apucat sa o fac desi era in planurile din vara asta, tocmai din cauza ca m-am documentat... si habar n-am ce inseamna turist cu experientza. Cam pe unde ar trebui sa fie "experientza" asta ca sa ai "nas" sa te apuci sa faci custura saratii? nu de alta dar am muncit si eu nitzel ceva muntzi, dar sa fiu al naibii daca stiu daca-s pregatit sa o fac :-D

numa bine

Titus Hen Titus Hen, Marți, 27 Aug 2002, 0:53

Bun! Atunci, sa puna un ghid (trilingv!) legat cu un lantz (nu de alta dar cu obiceiurile "mioritice" ...):-D
Acum sa fim seriosi, e greu de spus ce experienta iti trebuie ca sa faci nu stiu ce traseu mai "fioros". Am vazut persoane la prima lor iesire pe munte dar care se descurcau f. bine in pasaje mai dificile si persoane care au mers destul de mult pe munte dar se "albastreau" cind trebuiau sa treaca peste ceva pietroaie iar daca mai aveau si un rucsac greu+stinca uda era "perfect". De, frica bat-o s-o bata!

Fără foto Mihai Nicolau, Marți, 27 Aug 2002, 6:35

catalin: poate nu stii ce-i pe jepii mari, cred ca poate urca si un sugar pe-acolo :-) in alta ordine de idei, orice turist cu putzina glagorie, fie el strain, poate sa intrebe la cabana cum stau lucrurile cu traseul pe care vrea sa-l urmeze. chiar si in lipsa de translatori ad-hoc, pe "mutzeste", prin semne, cu putina bunavointa te poti intelege cu oricine (a propos de belgienii/olandezii amintiti mai sus). pe de alta parte, va cer parerea si despre trasee unde gasesti lanturi unde vrei, numai unde trebuie nu...

Daniel Humelnicu Daniel HumelnicuAdministrator Alpinet , Marți, 27 Aug 2002, 6:43

mda ca tot veni vorba de lantzuri (puse aiurea)... am facut si eu de 2 ori strunga ciobanului si n-am gasit, cel putin pt mine... nici o utilitate la lantzurile amplasate acolo. Prima oara cand am fost eram singur si cam novice, si am crezut ca-s mai talamb si nush sa le folosesc, dar am revenit anu asta cu ceva mai multa "experientza"... si tot aiurea mi s-au parut puse. Probabil daca le faci invers or fi utile... o sa incerc data viitoare.... sau tot talamb am ramas :-D

Adrian Alexandrescu Adrian Alexandrescu, Vineri, 30 Aug 2002, 4:33

E bine sa ai cat mai multe informatii despre traseu. experimentat inseamna sa faci fata tuturor greutatilor (indiferent de natura: traseu, vreme, coechipieri).
Asigurarea traseelor dificile dimininueaza desigur senzatiile tari si pot deveni neinteresante (traseele). Apoi depinde si in ce anotimp parcuri traseul: pe jepii mari, iarna, cand este patinoar te ajuta mult lanturile (vara fiind nefolositoare) - daca nu ai coltari...

cu bine.

Fără foto Andrei Dănuț Bozântan, Sâmbătă, 31 Aug 2002, 16:07

Eu am fost acum doi ani prima data in Fagaras si am facut toata creasta. Nu pot sa zic ca aveam cine stie ce experienta, de fapt nici nu prea aveam idee cum arata muntii adevarati. Oricum am facut si Custura, fara nici o problema (in conditii de vreme buna), si nu mi s-a parut asa de nasoala cum se zice. Poate si din cauza ca eram destul de obosit si abia asteptam sa ajung la Saua Scarii (veneam de la cabana Bâlea). Oricine poate insa gresi, chiar si un turist cu experienta, chiar si un alpinist, deci e la fel de periculos si pentru ei. Eu cred ca nu e nevoie de lanturi, cel putin daca e vreme buna. Nu stiu cum e cand ploua, sau cand e gheata, dar atunci se poate ocoli Custura pentru evitarea riscurilor. E necesara eventual doar niste cordelina (vreo 10-15m). Noi am folosit-o intr-un loc ca sa tragem rucsacii, pentru ca nu incapeam cu ei in spate.

Autentifica-te sau inregistreaza-te pentru a inscrie comentarii

Știrile sunt preluate ca atare de la sursele menționate.
Nu ne asumăm nici o responsabilitate pentru forma și conținutul lor.